Olověné akumulátory a gelové baterie
Co je olověný akumulátor? Je to vlastně sekundární galvanický článek s elektrodami na základě olova. Elektrolytem je zde kyselina sírová. Obrovskou výhodou těchto akumulátorů je možnost dodat vysoké rázové proudy a poměrně nízká cena. Používají se proto především pro startování automobilů. Kapacitu mají od 1 do 10.000 Ah.
Jak funguje olověná baterie?
Pokud je baterie nabitá, aktivní hmotou záporné elektrody je houbovité olovo. U elektrody kladné potom oxid olovičitý. Elektrolytem je zředěná kyselina sírová (okolo 35 %), která je nasáklá do vaty ze skelných vláken nebo ve ztužené formě do gelu. Při vybíjení se přeměňuje aktivní hmota záporné a kladné elektrody na síran olovnatý. V elektrolytu klesá kyselina sírová a přibývá voda. Klesá tedy jeho koncentrace. Při nabíjení nastává opak. Ovšem vybíjení baterie probíhá i samovolně bez připojení k el. obvodu – tzv. samovybíjení. Jeho rychlost je cca 3-20 % za jeden měsíc. Čím je baterie starší, tím probíhá samovybíjení rychleji.
Napětí
Při teplotě 20˚ je napětí jednoho článku 2V, napětí naprázdno nabité 6ti článkové baterie je 12,6 – 12,8V a vybité 11,8 – 12,0V. Při zátěži je napětí, při kterém by se mělo ukončit vybíjení cca. 1,75V pro každý článek. Pro občasné dobíjení baterie 12V je napětí 14,2 – 14,5V. Po ukončení nabíjení baterie (12V) do plného nabití klesá napětí rychle na 13,2V a poté pomalu na 12,6V.
Rozdělení akumulátorů
Podle technologie
- Baterie se zaplavenými elektrodami – autobaterie – elektrolyt je volně nalitý mezi elektrodami
- VRLA – neboli ventilem řízené olověné baterie – zapouzdřený akumulátor – neuniká elektrolyt
- AGM – elektrolyt je nasáknutý ve sklené vatě mezi elektrodami
- Gelové – elektrolyt je zahuštěn do konzistence gelu, díky hustotě lze tento akumulátor používat v jakékoli poloze.
Podle použití
- Záložní (standby) – používají se u bezpečnostních systémů, atd.
- Startovací – autobaterie
- Trakční – použití u golfových vozítek a vysokozdvižných vozíků, fotovoltaických systémů, atd.
Životnost baterie
Startovací baterie nejsou určeny k hlubokému vybití, jelikož mohou být poškozeny. Opakované úplné vybití způsobuje ztrátu kapacity baterie. Skladují se tedy odpojené. I přesto by se měly pravidelně dobíjet cca jedenkrát za tři měsíce, aby se předešlo sulfataci.
Naopak trakční baterie jsou určeny pro hluboké vybití. Proto se používají u fotovoltaických systémů a elektrických automobilů. Mají tlusté elektrody, které nedodají tak velký proud jako akumulátory startovací. Ovšem zase vydrží velmi časté a hluboké vybití.
Potřebujete další informace ohledně baterií a akumulátorů? Nejste si jisti jaký vybrat? Napište nám do komentářů níže, nebo nás kdykoliv kontaktujte zde >>
mohu gelovou baterii ze zahradního traktoru nahradit olověnou? Umístěni baterie je vodorovné-horizontální, nikoliv svislé.
Děkuji
Nejde jen o polohu baterie ale hlavně o vlastnosti. Způsob dobíjení, možnosti zátěže. Takže je potřeba použít typ baterie doporučený výrobcem.
Děkujeme za dotaz Bohumil Veselý EMERX team
Děkuji za odpved.
Děkuji za odpověd.